Nowe przepisy przewidują wynik negatywny badania technicznego w przypadku, gdy samochód może posiadać standardową tablicę, ale właściciel zdecydował się zamontować małą tablicę. Małe tablice rejestracyjne przeznaczone są w przypadku rejestracji w Polsce samochodów sprowadzanych z USA oraz Japonii.
System eCall to europejski systemem przeznaczony do szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych, którego celem jest ograniczenie liczby ofiar wypadków na drogach poprzez zmniejszenie czasu powiadamiania służb ratunkowych o zdarzeniach drogowych. System posiada zamontowaną kartę SIM, która pozwala na wykonanie bezpłatnego połączenia i pozwala na ustalenie pozycji GPS pojazdu. Aktywuje się, gdy zostaną uruchomione poduszki powietrzne powiadamiając służby. eCall skraca reakcję służb o około 40% - 50%. System eCall jest całkowicie bezpłatny. Nie ma możliwość jego wyłączenia ani rezygnacji z usługi.
W trakcie kontroli diagnosta będzie musiał wykonać sprawdzenie systemu eCall, w pojazdach wyprodukowanych po 31 marca 2018 roku. Sprawdzone będą
Jak dotąd sprawdzenie amortyzatorów nie było obligatoryjne mimo, ze często praktykowane.Taka konieczność zachodziła jedynie w przypadku kontroli stanu technicznego po wypadku. Zgodnie z przepisami, od 1 listopada 2022 roku, zawsze będzie badany stan sprawności amortyzatorów.
Pojazdy wyposażone w reflektory LED od 1 listopada 2022 roku będą kontrolowane doczekały się nieznacznej zmiany w interpretacji sprawności lamp. Od teraz, jeżeli 1/3 lampy LED będzie niesprawna, lampa zostanie zakwalifikowana jako posiadająca usterkę. Poprzednio występowały tylko kwalifikacje "brak światła, źródła światła lub jego uszkodzenie" bez procentowych określeń sprawności.
Od 1 listopada 2022 roku procedura kontroli spalin została rozszerzona o samochody benzynowe. Poprzednio, badano tylko jednostki typu diesel. Celem testu jest sprawdzenie obecności i działania takich elementów jak katalizator, zawrót EGR. Wynik negatywny wystąpi również, gdy pojazd spala zbyt duże ilości oleju.
Ujednolicona klasyfikacja usterek została od 1 listopada 2022 ujednolicona. Do tego dnia, podczas badań technicznych diagności wyróżniali trzy rodzaje usterek w samochodzie:
Powyższą klasyfikacje zmieniono na nową, również trzy stopniową:
Do 31 grudnia 2022 r. kara za brak przeglądu wynosiła od 20 do 500 zł. Jednak nowy taryfikator mandatów ustala grzywnę w wysokości trzykrotności poprzedniej kwoty, czyli powyżej 1500 zł. Oznacza to, że brak przeglądu zawsze będzie krany kwotą od 1500 zł . Maksymalna kara to 5000 zł.
Od dawna zapowiada się, że będą kolejne zmiany, takie jak podwójne kary za opóźnienie, rejestrowanie fotograficzne pojazdów, czy też zapis fotograficzny przebiegu. Zmiany mogą wejść w życie już od 1 stycznia 2023 roku.