2021-09-05

Wymień olej jeśli chcesz, żeby twoje auto działało długo i bezawaryjnie.

Częsta zmiana oleju jest konieczna dla każdego silnika. Olej silnikowy to element kluczowy w każdym samochodzie, który gwarantuje odpowiednie działanie poszczególnych elementów całego zestawu. Dzięki niemu elementy takie jak tłoki, wał korbowy czy wałek rozrządu są odpowiednio smarowane, przez co ich praca jest płynna i nie wytwarza niebezpiecznych ilości ciepła. Olej powoduje również to, że elementy silnika są chronione przed korozją powstającą na skutek związków chemicznych wydzielających się podczas procesu spalania. To dzięki olejom pierwiastki te są neutralizowane, a silnik może działać bez przeszkód.

Rodzaje olejów silnikowych

Oczywiście by silnik mógł działać prawidłowo, musi być wyposażony w odpowiedni rodzaj oleju, którego właściwości są przypisane do konkretnych silników. Innej mieszanki smarującej potrzebują bowiem silniki benzynowe, a innej diesel i właśnie o tym porozmawiamy w dalszej części artykułu.

Podstawowym z elementów klasyfikacyjnych, jeśli chodzi oleje samochodowe, jest rodzaj użytej bazy oraz dodatków uszlachetniających. Na podstawie tych elementów wyznaczamy trzy podstawowe typy, w których skład wchodzą oleje mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne.

Oleje mineralne wytwarza się na drodze destylacji i oddzielania poszczególnych frakcji ropy naftowej. W rezultacie czego nie zawierają one substratów powstających na skutek procesów chemicznych. Oleje syntetyczne natomiast jak sama nazwa wskazuje, powstają na skutek syntezy chemicznej odpowiednich substancji i pierwiastków chemicznych. Oleje półsyntetyczne natomiast opierają się na frakcjach pochodzących z destylacji ropy oraz syntetycznych składnikach. By jednak olej można było zakwalifikować do półsyntetyków, konieczne jest, by posiadał on minimalną zawartość olejów mineralnych, stanowiących bazę na poziomie 25-30 %. Norma ta jednak różni się w zależności od kraju.

Kolejną z klasyfikacji jest klasyfikacja jakościowa ACEA, która na podstawie liter alfabetu i cyfr określa przeznaczenie i jakość olejów. W klasyfikacji tej wyróżnia się klasy:

A – oleje dla silników benzynowych,

B – oleje dla silników diesla,

C – oleje dla silników z filtrem cząstek stałych,

E – oleje dla ciężarowych silników diesla.

Jeśli chodzi o oznaczenia cyfrowe, to dotyczą one norm jakościowych. Im wyższa cyfra tym lepszej jakości olej.

Ostatnim z podziałów jest klasa lepkości, w której wyznaczamy łącznie 14 klas lepkości.

Dla olejów letnich

  • W8,
  • W12,
  • W16,
  • W20,
  • W30,
  • W40,
  • W50,
  • W60.

Dla olejów zimowych

  • 0W,
  • 5W,
  • 10W,
  • 15W,
  • 20W,
  • 25W.

Obecnie jednak coraz częściej stosuje się oleje wielosezonowe, które składają się z dwóch cyfr. Pierwsza im niższa, tym mniejsza temperatura otoczenia, w której olej umożliwi bezproblemowy rozruch silnika. Druga im wyższa tym analogicznie wyższa temperatura otoczenia, w której silnik bezproblemowo odpali. Wśród syntetyków najczęściej stosowany jest 10W-40, a jeśli chodzi o grupę mineralnych to tutaj dominuje 15W-40.

Jak wymienić olej w samochodzie

Zmiana oleju chodź, wydaje się dość skomplikowana to w gruncie rzeczy prosta operacja, do której wystarczy odrobina chęci i kilka prostych przedmiotów, które posiada każdy szanujący się właściciel auta.

Pierwszym i zarazem najważniejszym elementem, o którym należy pamiętać podczas takiej czynności serwisowej, jest odpowiednie ułożenie samochodu. Powinien stać on na płaskim i poziomym podłożu, dzięki czemu olej swobodnie spłynie z całego układu. Najwygodniej byłoby w tym celu skorzystać z garażu z kanałem roboczym lub podnośnikiem jednakże świetnie sprawdzą się również najazdy, które można kupić już za około 300-400 zł. Tutaj przeczytasz jak wybrać podnośnik żaba.

Samochód przed rozpoczęciem spuszczania oleju powinien być rozgrzany, dzięki czemu olej zleci szybciej i dokładniej, przez co pozostałości w silniku będzie niewiele.

By spuścić olej, należy podstawić pod korek spustowy pojemnik większy niż pojemność całego układu i następnie odkręcić wyżej wymieniony zawór. Gdy olej zleci, należy odkręcić filtr oleju, zabezpieczając wcześniej okolicę, by resztki z silnika nie zalały instalacji elektrycznej czy zwyczajnie nie zabrudziły silnika.

Gdy cały olej zleci, należy zakręcić nowy filtr smarując wcześniej uszczelkę nowym olejem. Filtr dokręcamy ręką z możliwie dużą siłą, ale bez użycia dodatkowych narzędzi.

Następnie zakręcamy korek spustowy i wlewamy nowy olej. Przed wlaniem należy sprawdzić ile litrów oleju powinniśmy wlać do silnika. Od tej wartości odejmujemy 0,5 l i uzupełniamy olej. Po wlaniu oleju należy uruchomić silnik i sprawdzić, czy kontrolka oleju po chwili zgaśnie. Jeśli nie stanie się to po około 5-10 sekundach należy sprawdzić filtr oleju, ponieważ może być on wadliwy i nie utrzymywać odpowiedniego ciśnienia w układzie.

Jak wymienić olej w samochodzie

Zmiana oleju chodź, wydaje się dość skomplikowana to w gruncie rzeczy prosta operacja, do której wystarczy odrobina chęci i kilka prostych przedmiotów, które posiada każdy szanujący się właściciel auta.

Pierwszym i zarazem najważniejszym elementem, o którym należy pamiętać podczas takiej czynności serwisowej, jest odpowiednie ułożenie samochodu. Powinien stać on na płaskim i poziomym podłożu, dzięki czemu olej swobodnie spłynie z całego układu. Najwygodniej byłoby w tym celu skorzystać z garażu z kanałem roboczym lub podnośnikiem jednakże świetnie sprawdzą się również najazdy, które można kupić już za około 300-400 zł.

Samochód przed rozpoczęciem spuszczania oleju powinien być rozgrzany, dzięki czemu olej zleci szybciej i dokładniej, przez co pozostałości w silniku będzie niewiele.

By spuścić olej, należy podstawić pod korek spustowy pojemnik większy niż pojemność całego układu i następnie odkręcić wyżej wymieniony zawór. Gdy olej zleci, należy odkręcić filtr oleju, zabezpieczając wcześniej okolicę, by resztki z silnika nie zalały instalacji elektrycznej czy zwyczajnie nie zabrudziły silnika.

Gdy cały olej zleci, należy zakręcić nowy filtr smarując wcześniej uszczelkę nowym olejem. Filtr dokręcamy ręką z możliwie dużą siłą, ale bez użycia dodatkowych narzędzi.

Następnie zakręcamy korek spustowy i wlewamy nowy olej. Przed wlaniem należy sprawdzić ile litrów oleju powinniśmy wlać do silnika. Od tej wartości odejmujemy 0,5 l i uzupełniamy olej. Po wlaniu oleju należy uruchomić silnik i sprawdzić, czy kontrolka oleju po chwili zgaśnie. Jeśli nie stanie się to po około 5-10 sekundach należy sprawdzić filtr oleju, ponieważ może być on wadliwy i nie utrzymywać odpowiedniego ciśnienia w układzie.

Zużyty olej należy oddawać do zakładu utylizacji, by w ten sposób nie zanieczyszczać środowiska i narażać się na konsekwencje karne.

10W40 czy 5W40

Pozostając w tematyce zmiany oleju, warto porozmawiać również o praktyce, jaką jest zmiana oleju z 10W40 na 5W40. W gruncie rzeczy kierowcy stosują ją ze względu na lepsze właściwości oleju podczas pracy przy dużym mrozie. Olej 10W40 ma bowiem dużo większą klasę lepkości, przez co przy rozruchu na zimno silnik ma o wiele trudniej zapalić. Właśnie dlatego stosuje się oleje 5W40, które jako syntetyczne produkty lepiej sprawdzają się w takich warunkach a dzięki mniejszej lepkości szybciej i lepiej rozprowadzają się po silniku. Nie mniej jednak 5W40 należy raczej stosować do aut, które nie są tak intensywnie eksploatowane.

Należy również pamiętać, że w przypadku samochodów z dużym przebiegiem powyżej 350 tys. km taka zmiana może doprowadzić do wypłukania nagarów i rozszczelnienia silnika. Są to jednak sporadyczne przypadki, które zdarzają się rzadko.

Jeśli jednak wymieniając olej, chcemy być pewni co do słuszności i wyboru odpowiedniego oleju warto wcześniej skonsultować się z mechanikiem lub dokładnie przeanalizować zalecenia producenta względem konkretnego modelu.

Zmiana oleju na 5W40

Warto pamiętać, że przy zmianie oleju 5W40 na 10W40 dobrym rozwiązaniem będzie płukanie silnika. Nie jest to niezbędne ponieważ te oleje zwykle są ze sobą mieszalne, ale płukanie silnika jest wskazane.

Kiedy zmiana oleju na 10W40

Zmiana oleju z 5W40 na 10W40 jest zalecana na czes letni.

Kiedy zmiana oleju na 5W40

Zmiana oleju z 10W40 na 5W40 jest zalecana na okres zimowy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram