Nowe przepisy w Prawie o ruchu drogowym miały wejść w życie dnia 1 grudnia 2021 roku, jednak weszły od 1 stycznia 2022. Propozycje rządowych zmian obejmują wyższe mandaty, punkty karne kasowane po upływie dopiero dwóch lat oraz wysokość składki OC uzależnioną od liczby punktów karnych.
Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, który zakłada podniesienie mandatów oraz grzywien za wykroczenia drogowe. Planowany termin wejścia w życie nowych radykalnie zaostrzonych zasad to 1 stycznia 2022. Są to kolejne zmiany w Prawie o ruchu drogowym w 2021 roku. Poprzednie obowiązują od czerwca 2021 roku, które nadają większe uprawnienia pieszym na przejściu dla pieszych oraz nakładają na nich zakaz używania urządzeń elektronicznych. Czekające nas kolejne zmiany przepisów zakładają między innymi podwyższenie wysokości mandatów oraz grzywien, uzależnienie wysokości składki OC od ilości punktów karnych oraz wprowadzenie renty dla rodzin ofiar wypadków.
Jakie mandaty maksymalnie można dostać po jednej kontroli:
Kara grzywny w wysokości nie mniejszej niż 1,5 tyś. zł jest przewidywana za uszkodzenie mienia przez sprawcę wykroczenia drogowego. Taka sama wysokość grzywny zostanie nałożona za spowodowanie naruszenia ciała poszkodowanego lub rozstroju jego zdrowia, których leczenie trwa nie dłużej niż 7 dni.
Mandat za przekroczenie prędkości o ponad 30km/h będzie wynosił nie mniej niż 1,5 tyś. zł. Bez względu na to czy sytuacja zaistniała w terenie zabudowanym czy niezabudowanym. W przypadku ponownego tego wykroczenia drogowego w ciągu 2 lat kierowca zostanie ukarany grzywną w wysokości nie mniej niż 3 tyś zł.
Wysokość mandatu za wyprzedzanie na przejściu dla pieszych jest taka sama jak za przekroczenie prędkości, czyli nie mniej niż 1,5tyś zł. oraz nie mniej niż 3tyś. zł w przypadku powtórnego wykroczenia drogowego w przeciągu 2 lat. Kara grzywny w tej wysokości będzie za takie wykroczenia jak wyprzedzanie na przejściu dla pieszych oraz omijanie pojazdu, który się zatrzymał w celu ustąpienia pieszemu pierwszeństwa. Dodatkową karą jest możliwość sądowego zakazu prowadzenia pojazdów w przypadku stwarzania realnego zagrożenia bezpieczeństwa dla życia i zdrowia pieszego.
Kierowca pojazdu mechanicznego za prowadzenie po spożyciu alkoholu lub innych środków działających w podobny sposób będzie podlegał karze grzywny nie mniejszej niż 2,5tyś. zł albo karze aresztu. Kierowca pojazdu innego niż mechaniczny ( np. rower, hulajnoga elektryczna) będzie podlegał karze grzywny nie mniejszej niż 1 tyś. zł. albo karze aresztu.
Minimalna wysokość grzywny za prowadzenie pojazdu bez wymaganych uprawnień będzie wynosić 1tyś. zł., karą aresztu albo ograniczenia wolności. Ponownie w przypadku popełnienia tego samego wykroczenia drogowego w przeciągu 2 lat minimalna grzywna wzrasta do 2tyś. zł. Powtórne prowadzenie pojazdu bez uprawnień będzie skutkowało karą grzywny albo karze aresztu.
To jakie mandaty zapłaci kierowca jest tylko jednym z elementów w zamianach w kodeksie drogowym. Nowością jest uzależnienie składek od bezkolizyjnej jazdy. Dla osób bez historii wykroczeń drogowych mają zostać wprowadzone niższe stawki OC. Projekt ustawy przewiduje udostępnienie podmiotom ubezpieczających danych o ilości otrzymanych punktów karnych przez kierowcę. Podmioty te będą miały obowiązek usunięcia tych danych niezwłocznie po ocenie ryzyka.
Kolejną nowością ma być wprowadzenie renty dla rodzin ofiar wypadków drogowych. Ma to na celu usprawnienie postępowań sądowych. Zamiast oddzielnych postępowań cywilnych oraz karnych renta ma być przyznawana z w ramach jednego postępowania.
Jakie mandaty otrzymamy po wejściu w życie nowych przepisów zależy od nas. Dbajmy o bezpieczeństwo każdego uczestnika ruchu drogowego. Nowym pomysłem Unii Europejskiej jest wprowadzenie obowiązkowego systemu alarmującego o przekroczeniu dozwolonej prędkości. Ma on na celu informowanie kierowców o przekroczeniu przez nich dozwolonej prędkości. Dzięki temu systemowi można uniknąć wysokich mandatów za przekroczenie prędkości. Niestety zastosowanie tego rodzaju sprzętu wiąże się z innego rodzaju wydatkami. System ma być montowany w każdym nowym pojeździe.
i kto niby tyle zapłaci
1500 zł za stłuczkę? Porąbało ich? Po prostu auto sie sprzeda i wsiadam na rower. Nie dam się terroryzować PISowi
No trochę poniżej pasa te mandaty 🙂
Totalny idiotyzm wysokość mandatów powinna być uzależniona od dochodów (procentowo). Jeżeli ktoś jeździ samochodem za 500 tys. zł i zarabia 1 mln na rok to dla niego te kary są śmiechu warte, a biedny przy jednej akcji może zostać bez środków do życia.