Decyzja jaki lakier bezbarwny kupić zależy od pożądanego efektu, posiadanego sprzętu oraz czasu, który można przeznaczyć. Stanowi on warstwę ochronną posiadającą walory estetyczne, dlatego ważne jest żeby dobrać najbardziej odpowiedni. Lakier bezbarwny nakłada się na lakiery bazowe (są to lakiery 1K – czyli jedno częściowe). Z kolei nie nakłada się ich na lakiery akrylowe 2k, czyli takie, gdzie stosuję się utwardzacz. Lakierem bazowym nazywamy warstwę która jest docelowym kolorem malowanego elementu, zwykle mieszanego na zamówienie, aby zachować jednolitą barwę całego pojazdu.
Poniżej przedstawiono uproszczony przegląd najpopularniejszych lakierów.
Nazwa | Cena / jakość | Trwałość | Rozlewność | Łatwość obróbki | Średnia ocena | Cena (około) |
PPG Deltron D800 2:1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 67,00 zł |
Novol 8500 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 105,00 zł |
Novol NOVAKRYL 590 HS 2:1 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4,5 | 70,00 zł |
Novol NOVAKRYL 570 2:1 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4,5 | 63,00 zł |
Novol SPECTRAL KLAR 575 | 4,5 | 5 | 5 | 3 | 4,375 | 90,00 zł |
Novol NOVAKRYL VHS 520 2:1 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4,25 | 80,00 zł |
Novol ultra | 5 | 4 | 5 | 3 | 4,25 | 50,00 zł |
Boll HS 2:1 | 5 | 3 | 2 | 2 | 3 | 40,00 zł |
Fresh | 3 | 2 | 3 | 3 | 2,75 | 44,00 zł |
Blue Car | 3 | 2 | 3 | 3 | 2,75 | 45,00 zł |
Ze względu na stosunek procentowy żywicy w składzie lakier bezbarwny można podzielić na grupy:
Wybór, jaki lakier bezbarwny zastosować w celu ochrony lakieru bazowego oraz nadania połysku jest istotny ze względów praktycznych oraz estetycznych. Preparat dobrej jakości pozwoli na zachowanie funkcji ochronnych oraz połysku na długi okres czasowy.
Na rynku są dostępne lakiery 1k oraz 2k. Pierwszy z nich jest najczęściej oferowany w sprayu. Drugi natomiast jest mieszanką z utwardzaczem. Istnieją na rynku lakiery w sprayu 2k, jednak są one znacznie droższe od 1k.
Do felg lub karoserii zaleca się stosowanie wyłącznie lakieru 2k (najkorzystniejsza cena do jakości) lub lakieru 2k spray (wysoka cena, ale dobra jakość). Najniższą odpornością na warunki atmosferyczne oraz niską możliwością estetycznego wykonania cechuje się lakier 1k (spray). Należy też pamiętać, że lakier “z pistoletu” jest znacznie wydajniejszy, ponieważ jest gęstszy (mniej rozpuszczalnika = grubsza warstwa = mniej zużycia materiału). Jest to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie.
Innymi minusami lakierów 1K jest szybka utrata połysku pod wpływem promieni słonecznych oraz niska odporność na chemie myjącą np. środki dimer. Lakier bezbarwny 1k zaleca się do małych elementów oraz elementów wnętrza (np. do odświeżenia powłoki dekorów).
Do popularnych marek lakierów należą na rynku detalicznym:
Naturalnie na rynku jest wiele innych producentów oraz firm sprzedających. Najłatwiej dostępnymi są w tej chwili lakier bezbarwny Novol oraz Boll. Do firmy Novol należą również serie Novol Professional, Novol for Classic Car, Ultra czy Spectral. Obie firmy to typowe “marketówki”, ale idealne do garażowych napraw. Najtańszych marek nie poleca się ze względu na trudniejszą aplikacje (łatwo o wady lakiernicze już w trakcie malowania) oraz bardzo niską trwałość. Dla osób wymagających Roberlo, Ivat lub PPG są idealnym rozwiązaniem. Dobrym wyborem będzie też linia Novol, jednak należy pamiętać, że np. seria Ultra nie nadaje się do użytku profesjonalnego, chociaż ciągle jest przyzwoitym lakierem do zastosowań garażowych (inne lakiery stosuje się profesjonalnie, a inne do lakierowania tzw “garażowego”). Pamiętać należy, że każdym lakierem maluje się inaczej – każdy lakier bezbarwny ma inną rozlewność, inaczej schnie pod wpływem temperatury oraz ma inna trwałość, co widać po czasie powyżej pół roku od aplikacji.
To pytanie pojawia się bardzo często wśród początkujących lakierników. Niepoprawne lakierowanie doprowadza po pewnym czasie do łuszczenia się lakieru, więc warto pamiętać o kilku zasadach. Jedną z nich jest stosowanie przerwy pomiędzy nakładanymi warstwami lakieru bazowego oraz bezbarwnego.
Bazę należy nakładać w 5-10 minutowych odstępach przy temperaturze 20℃. Wpływ na to ma również wilgoć i ruch powietrza. W warunkach nieprofesjonalnych należy po prostu zwarać uwagę, aby poprzednia wartwa była już matowa przed nalożeniem kolejnej. Nie można dopuścić do sytuacji, gdzie baza zostaje do wyschnięcia przez kilkanaście godzin. Po nałozeniu bazy koniecznie trzeba nałożyć również lakier bezbarwny w ciągu maksymalnie kilku godzin. Lakier bezbawny nie będzie miał przyczepności jeżeli zostanie nałożony na zupełnie wysniętą bazę i po pewnym czasie zacznie odpadać i łuszczyć się.
Pomięrdzy nakładaniem warstw lakieru bezbarwnego również należy robić kilkuminutowe przerwy, aby lakier się nie zlał. Dokładne czasy przezr pwoinny znajdować się na puszcze danego lakieru. Zwykle po 10-15 minutach można pokryć bazę lakier bezbrwnym.
Zobacz też:
Do garażówki PPG DELTRON D800 to bajka, dobry w trudnych warunkach
juz długo tym maluje i jestem zadowolony