W przypadku, gdy samochód stoi bezczynnie przez długi czas, może dojść do rozładowania akumulatora. Po wyłączeniu silnika, akumulator nadal jest wykorzystywany do zasilania różnych urządzeń pokładowych, choć pobór prądu jest niewielki. Jednak, gdy rozładowanie ma przebieg nagły to mamy do czynienia z awarią. Często podczas poszukiwania awarii zachodzi pytanie, czy jest możliwe, że to właśnie alternator rozładowuje akumulator na postoju?
Odpowiedzialność za zasilanie instalacji elektrycznej oraz ładowanie akumulatora podczas jazdy spoczywa na alternatorze. Alternator, wynaleziony pod koniec XIX wieku przez znanego wynalazcę Nicola Teslę, jest urządzeniem o stosunkowo prostej konstrukcji. Od tamtej pory nadal jest wykorzystywany w przemyśle samochodowym praktycznie w niezmienionej formie.
Alternator samochodowy składa się z kilku głównych elementów. Na wale korbowym silnika znajduje się pasek napędowy, który łączy się z kołem pasowym alternatora. Wewnątrz alternatora znajduje się wirnik, który jest zamocowany na wale obrotowym. Wirnik składa się z uzwojeń nawiniętych na rdzeniu magnetycznym. Na zewnętrznej części alternatora znajduje się stojan, który składa się z uzwojeń, które są zamocowane na rdzeniu ferromagnetycznym. Gdy wirnik obraca się, generuje on zmienny prąd elektryczny w uzwojeniach stojana. Ten prąd jest prostowany przez diody, a następnie przesyłany do akumulatora, który jest ładowany podczas jazdy.
Alternator samochodowy składa się z kilku głównych elementów. Na wale korbowym silnika znajduje się pasek napędowy, który łączy się z kołem pasowym alternatora. Wewnątrz alternatora znajduje się wirnik, który jest zamocowany na wale obrotowym. Wirnik składa się z uzwojeń nawiniętych na rdzeniu magnetycznym. Na zewnętrznej części alternatora znajduje się stojan, który składa się z uzwojeń, które są zamocowane na rdzeniu ferromagnetycznym. Gdy wirnik obraca się, generuje on zmienny prąd elektryczny w uzwojeniach stojana. Ten prąd jest prostowany przez diody, a następnie przesyłany do akumulatora, który jest ładowany podczas jazdy.
Istnieje nieskończona ilość czynników, które mogą prowadzić do rozładowania akumulatora samochodowego podczas postoju. Po pierwsze, niesprawne lub uszkodzone urządzenia elektryczne, takie jak radio, nawigacja GPS czy oświetlenie wnętrza, mogą pobierać prąd nawet po wyłączeniu silnika. Ponadto, włączone alarmy samochodowe lub systemy bezpieczeństwa mogą stale zużywać energię z akumulatora w ograniczonym stopniu.
Należy pamiętać, że niskie temperatury mogą wpływać na wydajność akumulatora, szczególnie w przypadku starszych lub słabszych baterii i wtedy należy wymienić akumulator, a nie szukać przyczyny jego rozładowania.
Wyciek prądu spowodowany uszkodzonymi przewodami lub zwarciami może prowadzić do utraty energii z akumulatora. Długotrwałe postoje samochodu bez uruchamiania silnika mogą również spowodować rozładowanie akumulatora ze względu na wewnętrzną rezystancję akumulatora. Jest to naturalne zjawisko.
Teoretycznie, niemal każdy moduł pojazdu, który ulegnie awarii lub zalaniu może prowadzić do rozładowania akumulatora. Warto wykluczyć przyczynę drogą eliminacji wyciągając pojedynczo bezpieczniki i sprawdzając płynący prąd odpowiednim miernikiem. Warto pamiętać, że takie moduły jak alternatory, czy też rozruszniki nie posiadają bezpieczników.
Biorąc pod uwagę ilość zapytań w wyszukiwarkach i liczbę wiadomości na forach internetowych dotyczących tego problemu: alternator, który rozładowuje akumulator na postoju to nie odosobniony problem. Regulatory napięcia i układy prostownicze mogą ulec awarii i generować zwarcie. Niektórych przypadkach mostek prostowniczy może spowodować zwarcie. Zwarcie może wystąpić, jeśli wystąpią uszkodzenia lub wady w samej konstrukcji mostka prostowniczego, takie jak uszkodzone diody prostownicze. Nieoryginalne regulatory często powodują rozładowanie akumulatorów. W konstrukcjach, gdzie wymagane jest wzbudzenie alternatora, warto sprawdzić, czy nie jest ono omyłkowo wpięte na stałe pod 12V.
osadjkfdplafs;]as;]fas];[3l[r3
Alternator w samochodzie jest odpowiedzialny za ładowanie akumulatora podczas jazdy. Jego głównym zadaniem jest dostarczanie energii elektrycznej do akumulatora, aby zasilać elektryczne urządzenia w samochodzie i utrzymać odpowiedni poziom naładowania akumulatora.
Jednak alternator nie powinien rozładowywać akumulatora na postoju. Wręcz przeciwnie, gdy silnik jest wyłączony, alternator nie działa, a zasilanie elektryczne w samochodzie jest oparte na akumulatorze.