2019-04-29

Z jaką siłą dokręcać koła? Momenty dokręcania kół

Jakie narzędzia warto posiadać do wymiany kół?

Generalnie to należy posiadać wyłącznie zwykły klucz i podnośnik,  ale jest kilka narzędzi usprawnieniowych prace.

M.in klucze udarowe do odkręcania. Oraz klucz dynamometryczny o odpowiednim zakresie pracy

Tani klucz za około 70zł. O zakresie 1/2 42-210Nm. Polecany tylko do dokręcania kół i innych czynności, które nie wymagają wysokiej precyzji.

Świetny klucz 1/2 o zakresie 42-210 Nm. Dobra i tańsza alternatywa dla klucza Proxxon. Pozycja również jest dostępna z kompletem nasadek za około 300zł.

Bardzo dobry klucz 1/2 o zakresie 40-200 Nm. Niezawodny i precyzyjny.

Zapraszamy do przeglądu podnośników: podnosnik-zaba-jaki-wybrac

Podnośnik dobrej marki gwarantuje bezpieczeństwo pracy.

Moment dokręcania kół tabela

Poniżej zamieszono tabele z momentami dokręcania śrub kół w popularnych modelach grupy VAG, ponieważ odpowiednie dokręcenie śrub zapewnia bezpieczeństwo oraz zapobiega zrywaniu gwintów śrub i piast.

Pobierz ``moment-dokręcania-kół-tabela.pdf``

Momenty dokręcania kół Volkswagen Group

Marka Model Felgi Aluminiowe [Nm] Felgi Stal [Nm]
Audi RS4 (8D), A6 / A8 / S8 (4E) 140 140
RS 2 130 130
Q3, Q5 140 140
Q7 (4L) 160 160
pozostałe 120 120
Seat Ibiza (od 2002), Leon, Toledo 120 120
Mil 110 -
Alhambra od 2001 140 170
Alhambra do 2001 170 170
pozostałe 110 110
Škoda Felicia 110 110
pozostałe 120 120
VW Up 110 -
Tiguan, Sharan od 2010 140 140
Sharan, T4 170 170
Touareg, T5, Amarok 180 180
pozostałe 120 120
Bentley wszystkie obecne modele 130 130

Momenty dokręcania Ford Motor Company

Marka Model Felgi Aluminiowe [Nm] Felgi Stal [Nm]
Ford Ka, Fiesta, Fusion 100 100
Focus, Mondeo, C-Max, 110 110
Tourneo, Ranger 120 120
Kuga, Grand C-Max, Maverick 130 130
B-Max, Ecosport 135 135
Galaxy, S-Max 160 160

BMW

Marka Model Felgi Aluminiowe [Nm] Felgi Stal [Nm]
Bmw 1, 3 Coupé/Cabrio (E92/93), Z 4, X 1 120 120
pozostałe 140 140

Momenty dokręcania Stellantis (powstały w 2021 z PSA, FIAT i innych)

Marka Model Felgi Aluminiowe [Nm] Felgi Stal [Nm]
Alfa Romeo Mito, Giulietta 90 120
147, 156, 166, Spider/GTV do 2006 100 100
159, Brera/Spider 120 120
GT 84 100
Chrysler 300 C, SRT8/Touring 150 150
Crossfire, SRT6/Roadster 110 110
pozostałe 135 135
Citroën 2, DS3, C4 do 2011, DS4, C5 do 2008, 90 90
Xsara, Nemo 90 90
pozostałe 100 100
FIAT Idea, Stilo 98 98
Punto, Grande Punto, Croma 2005, Ulysse 110 110
Freemont 135 -
inne 90 98
Jeep Compass, Patriot 120 -
Wrangler 130 -
Cherokee 135 -
Grand Cherokee 140 -
Opel Agila 100 100
Ampera, Antara, Astra od 2010, GT, Mokka, Zafir 140 140
Insignia 150 150
inne 110 110
Peugeot 206, 307/CC, 407, 607 90 90
4008, 807, Expert 110 110
508 120 120
inne 100 100

Toyota Motor Corporation

Marka Model Felgi Aluminiowe [Nm] Felgi Stal [Nm]
Subaru Justy 50-70 50-70
pozostałe 78-98 78-98
Toyota Hilux (97->) 140
Landcruiser 110 110
pozostałe 103 103

Brakuje jakiegoś pojazdu?

Napisz w komentarzu, aby pomóc innym użytkownikom.

Co trzeba wiedzieć o dokręcaniu śrub?

Oto kilka podstawowych porad, dla osób, które zupełnie nie znają tematu. Po pierwsze, należy pamiętać, że tanie klucze dynamometryczne (czyli takie klucze, gdzie ustawia się pożądaną siłę dokręcenia)  są bardzo niedokładne. Ponadto, im szerszy zakres pracy klucz, tym jego dokładność będzie mniejsza, za naciskiem na niskie wartości. W warsztacie stosuje się minimum 2 klucze: jeden do kół, zawieszenia itd oraz drugi do pracy przy silniku (np rozrządu), gdzie ten drugi powinien być jak najdokładniejszy. Powiedzmy, że do kół wystarczy klucz z niskiej lub średniej półki, a pomyłka o 10% czyli kilkanaście [Nm] nie będzie tragedią. Jeśli zakupisz klucz o zakresie 10Nm do 150Nm za ~150zł to zrezygnuj z niego przy pracy przy niskich momentach dokręcania – albo najpierw dobrze sprawdź czy trzyma swojej parametry.

Inną rzeczą, którą trzeba wiedzieć o dokładnym dokręcaniu śrub jest to, że każdy klucz trzeba co jakiś czas kalibrować. Naturalnie najtańszych kluczy (np wychyłkowych) się nie kalibruje, ale takich nie należy kupować w żadnym wypadku. Markowe klucze często mają kalibracje w cenie – przez jakieś czas oczywiście.

Aby klucz służył jak najdłużej po każdym użyciu należy go rozkręcić (czyli ustawić na 0Nm). W przeciwnym wypadku klucz będzie musiał zostać ponownie skalibrowany po jakimś czasie takiego przechowywania.

Elektroniczny wskaźnik jest bardzo fajny, ale drogi i zwykle nie będzie Ci potrzebny.

Jakiej firmy kupić klucz dynamometryczny?

Jeśli chcesz dokręcać tylko koła u siebie w garażu – weź taki za około 100-120zł o zakresie 50-200 lub nawet mniejszym, a jeśli potrzebny Ci jest do pracy: marki takie jak king tony lub jonnesway to minimum, ale moim faworytem jest proxxon 40-200Nm za około 400zł (nie namawiam do jego zakupu, bo jest po prostu drogi). Poniżej przedstawiamy kilka ciekawych propozycji.

Zobacz również: narzędzia dostępne w sklepie

4 comments on “Z jaką siłą dokręcać koła? Momenty dokręcania kół”

  1. W obydwu instrukcjach miałem, że nieużywany klucz powinien być na najmniejszą wartość na podziałce ustawiony, nie na 0 i blokada na luźno.

  2. Szukałem Renault i nie znalazłem.
    Ogólnie skromne zestawienie marek. Myślę, że oprócz marki Renault brakuje pewno kilku marek a o ilości modeli nie wspomnę.

  3. Jest prawie wszystko a gdzie takie marki jak Kia sportage Hyundai Song Yang zapomnieliście o markach zajmujące czołowe miejsca na ulicach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram