Jakie narzędzia warto posiadać do wymiany kół?
Generalnie to należy posiadać wyłącznie zwykły klucz i podnośnik, ale jest kilka narzędzi usprawnieniowych prace.
M.in klucze udarowe do odkręcania. Oraz klucz dynamometryczny o odpowiednim zakresie pracy
Tani klucz za około 70zł. O zakresie 1/2 42-210Nm. Polecany tylko do dokręcania kół i innych czynności, które nie wymagają wysokiej precyzji.
Świetny klucz 1/2 o zakresie 42-210 Nm. Dobra i tańsza alternatywa dla klucza Proxxon. Pozycja również jest dostępna z kompletem nasadek za około 300zł.
Bardzo dobry klucz 1/2 o zakresie 40-200 Nm. Niezawodny i precyzyjny.
Podnośnik dobrej marki gwarantuje bezpieczeństwo pracy.
Moment dokręcania kół tabela
Poniżej zamieszono tabele z momentami dokręcania śrub kół w popularnych modelach grupy VAG, ponieważ odpowiednie dokręcenie śrub zapewnia bezpieczeństwo oraz zapobiega zrywaniu gwintów śrub i piast.
Momenty dokręcania kół Volkswagen Group
Marka |
Model |
Felgi Aluminiowe [Nm] |
Felgi Stal [Nm] |
Audi |
RS4 (8D), A6 / A8 / S8 (4E) |
140 |
140 |
|
RS 2 |
130 |
130 |
|
Q3, Q5 |
140 |
140 |
|
Q7 (4L) |
160 |
160 |
|
pozostałe |
120 |
120 |
|
|
|
|
Seat |
Ibiza (od 2002), Leon, Toledo |
120 |
120 |
|
Mil |
110 |
- |
|
Alhambra od 2001 |
140 |
170 |
|
Alhambra do 2001 |
170 |
170 |
|
pozostałe |
110 |
110 |
|
|
|
|
Škoda |
Felicia |
110 |
110 |
|
pozostałe |
120 |
120 |
|
|
|
|
VW |
Up |
110 |
- |
|
Tiguan, Sharan od 2010 |
140 |
140 |
|
Sharan, T4 |
170 |
170 |
|
Touareg, T5, Amarok |
180 |
180 |
|
pozostałe |
120 |
120 |
|
|
|
|
Bentley |
wszystkie obecne modele |
130 |
130 |
Momenty dokręcania Ford Motor Company
Marka |
Model |
Felgi Aluminiowe [Nm] |
Felgi Stal [Nm] |
Ford |
Ka, Fiesta, Fusion |
100 |
100 |
|
Focus, Mondeo, C-Max, |
110 |
110 |
|
Tourneo, Ranger |
120 |
120 |
|
Kuga, Grand C-Max, Maverick |
130 |
130 |
|
B-Max, Ecosport |
135 |
135 |
|
Galaxy, S-Max |
160 |
160 |
BMW
Marka |
Model |
Felgi Aluminiowe [Nm] |
Felgi Stal [Nm] |
Bmw |
1, 3 Coupé/Cabrio (E92/93), Z 4, X 1 |
120 |
120 |
|
pozostałe |
140 |
140 |
Momenty dokręcania Stellantis (powstały w 2021 z PSA, FIAT i innych)
Marka |
Model |
Felgi Aluminiowe [Nm] |
Felgi Stal [Nm] |
Alfa Romeo |
Mito, Giulietta |
90 |
120 |
|
147, 156, 166, Spider/GTV do 2006 |
100 |
100 |
|
159, Brera/Spider |
120 |
120 |
|
GT |
84 |
100 |
Chrysler |
300 C, SRT8/Touring |
150 |
150 |
|
Crossfire, SRT6/Roadster |
110 |
110 |
|
pozostałe |
135 |
135 |
Citroën |
2, DS3, C4 do 2011, DS4, C5 do 2008, |
90 |
90 |
|
Xsara, Nemo |
90 |
90 |
|
pozostałe |
100 |
100 |
FIAT |
Idea, Stilo |
98 |
98 |
|
Punto, Grande Punto, Croma 2005, Ulysse |
110 |
110 |
|
Freemont |
135 |
- |
|
inne |
90 |
98 |
Jeep |
Compass, Patriot |
120 |
- |
|
Wrangler |
130 |
- |
|
Cherokee |
135 |
- |
|
Grand Cherokee |
140 |
- |
Opel |
Agila |
100 |
100 |
|
Ampera, Antara, Astra od 2010, GT, Mokka, Zafir |
140 |
140 |
|
Insignia |
150 |
150 |
|
inne |
110 |
110 |
Peugeot |
206, 307/CC, 407, 607 |
90 |
90 |
|
4008, 807, Expert |
110 |
110 |
|
508 |
120 |
120 |
|
inne |
100 |
100 |
Toyota Motor Corporation
Marka |
Model |
Felgi Aluminiowe [Nm] |
Felgi Stal [Nm] |
Subaru |
Justy |
50-70 |
50-70 |
|
pozostałe |
78-98 |
78-98 |
Toyota |
Hilux (97->) |
140 |
|
|
Landcruiser |
110 |
110 |
|
pozostałe |
103 |
103 |
Brakuje jakiegoś pojazdu?
Napisz w komentarzu, aby pomóc innym użytkownikom.
Co trzeba wiedzieć o dokręcaniu śrub?
Oto kilka podstawowych porad, dla osób, które zupełnie nie znają tematu. Po pierwsze, należy pamiętać, że tanie klucze dynamometryczne (czyli takie klucze, gdzie ustawia się pożądaną siłę dokręcenia) są bardzo niedokładne. Ponadto, im szerszy zakres pracy klucz, tym jego dokładność będzie mniejsza, za naciskiem na niskie wartości. W warsztacie stosuje się minimum 2 klucze: jeden do kół, zawieszenia itd oraz drugi do pracy przy silniku (np rozrządu), gdzie ten drugi powinien być jak najdokładniejszy. Powiedzmy, że do kół wystarczy klucz z niskiej lub średniej półki, a pomyłka o 10% czyli kilkanaście [Nm] nie będzie tragedią. Jeśli zakupisz klucz o zakresie 10Nm do 150Nm za ~150zł to zrezygnuj z niego przy pracy przy niskich momentach dokręcania – albo najpierw dobrze sprawdź czy trzyma swojej parametry.
Inną rzeczą, którą trzeba wiedzieć o dokładnym dokręcaniu śrub jest to, że każdy klucz trzeba co jakiś czas kalibrować. Naturalnie najtańszych kluczy (np wychyłkowych) się nie kalibruje, ale takich nie należy kupować w żadnym wypadku. Markowe klucze często mają kalibracje w cenie – przez jakieś czas oczywiście.
Aby klucz służył jak najdłużej po każdym użyciu należy go rozkręcić (czyli ustawić na 0Nm). W przeciwnym wypadku klucz będzie musiał zostać ponownie skalibrowany po jakimś czasie takiego przechowywania.
Elektroniczny wskaźnik jest bardzo fajny, ale drogi i zwykle nie będzie Ci potrzebny.
Jakiej firmy kupić klucz dynamometryczny?
Jeśli chcesz dokręcać tylko koła u siebie w garażu – weź taki za około 100-120zł o zakresie 50-200 lub nawet mniejszym, a jeśli potrzebny Ci jest do pracy: marki takie jak king tony lub jonnesway to minimum, ale moim faworytem jest proxxon 40-200Nm za około 400zł (nie namawiam do jego zakupu, bo jest po prostu drogi). Poniżej przedstawiamy kilka ciekawych propozycji.
dzieki, przydatne
W obydwu instrukcjach miałem, że nieużywany klucz powinien być na najmniejszą wartość na podziałce ustawiony, nie na 0 i blokada na luźno.
Szukałem Renault i nie znalazłem.
Ogólnie skromne zestawienie marek. Myślę, że oprócz marki Renault brakuje pewno kilku marek a o ilości modeli nie wspomnę.
Jest prawie wszystko a gdzie takie marki jak Kia sportage Hyundai Song Yang zapomnieliście o markach zajmujące czołowe miejsca na ulicach