2022-02-06

Dym z rury wydechowej – kolor biały, czarny lub niebieski

Kolor dymu z rury wydechowej – biały, czarny lub niebieski

Kolor dymu wydobywającego się z rury wydechowej mówi bardzo dużo o kondycji technicznej samochodu. Jego zabarwienie oraz ilość może oznaczać, że trzeba umówić wizytę u mechanika. Pożądanym dymem jest ten o kolorze bezbarwnym. Nie dość, że mówi o prawdopodobnym braku awarii silnika to dodatkowo jest najmniej szkodliwy dla środowiska. Niestety często się zdarza, że dym przybiera kolory takie jak biały, niebieski czy nawet czarny. Warto wiedzieć co to może oznaczać konkretny dym z rury wydechowej, a dzięki temu szybciej zlokalizować usterkę i ją naprawić.

 

Kiedy kolor dymu z rury wydechowej nie oznacza awarii?

Przede wszystkim jeśli nie widać dymu gołym okiem to znaczy, że silnik oraz układ rury wydechowej działają bez zarzutu. Kierowca nie powinien się martwić. Dym wydobywający się z rury to nic innego jak spaliny tworzące się w procesie spalania paliwa.
W okresie jesienno-zimowym może się pojawić trochę białego dymu wydobywającego się z rury wydechowej. Nie trzeba jednak panikować, ponieważ to może być jedynie efekt następujących sytuacji:

  • parowanie wody, która zebrała się w rurze wydechowej. Często w nocy woda zbiera się w rurze wydechowej, która po włączeniu silnika paruje w wyniku różnicy temperatur a następnie tworzy biały dym,
  • powstawanie pary wodnej w wyniku niskiej temperatury. Podczas okresu zimowego niskie temperatury są nieuniknione. Skutkiem tego jest powstawanie paru wodnej u wyloty rury wydechowej. Skutkiem tego również jest biały dym,
  • cząsteczki wody zasysane do układy rury wydechowej z powodu wysokiej wilgotności powietrza,
  • proces nagrzewania się silnika oraz układu rury wydechowej. W okresie zimowym nagrzanie tych części trwa dłużej, dlatego można zauważyć biały dym.

Warunki pogodowe podczas okresu jesienno-zimowego nie są sprzyjające dla prawidłowego działania układu rury wydechowej. Dlatego w wyniku niskich temperatur oraz wysokiej wilgotności powietrza pojawia się biały dym wydobywający się z rury wydechowej. Jeśli to są małe ilości a nie kłęby dymu oraz pojawiają się szczególnie podczas uruchomienia silnika na krótki okres czasu można uznać, że stan techniczny pojazdu jest prawidłowy.

 

Biały kolor dymu z rury wydechowej

Biały dym wydobywające się z rury wydechowej może być jedynie wynikiem złych warunków atmosferycznych. Jeśli jednak biały dym widoczny jest podczas dobrej pogody lub w bardzo dużych ilościach może on oznaczać usterkę. Do głównych problemów powodujących generowanie białego dymu z rury są uszkodzona uszczelka pod głowicą silnika oraz zawór recyrkulacji spalin. Najczęściej jednak to jest wynik przedostawania się płynu chłodniczego do komór spalania przez uszkodzoną uszczelkę.
Warto więc kontrolować ilość płynu do chłodnic w zbiorniku, którego ubywanie w krótkim okresie czasu nie powinien być widoczny gołym okiem. Również należy sprawdzić wlew oleju oraz korek chłodnicy. Jeśli pojawia się pod nimi gęsta maź to uszczelka głowicy prawdopodobnie jest uszkodzona.

Czarny dym z rury wydechowej

Czarny dym wydobywający się w rury wydechowej nie jest pożądany, nawet przy jeśli to diesel. Dym jest czarny ponieważ jest wtedy wydzielane zbyt dużo sadzy. Oznacza on usterkę, ma negatywny wpływ na środowisko, a co najważniejsze jest szkodliwy dla naszego zdrowia. Kłęby czarnego dymu w diesel-u mogą być skutkiem takich awarii jak: uszkodzenie zaworu ERG, uszkodzenie wtryskiwaczy, źle działające turbosprężarki lub zły stan pompy wtryskowej.

Natomiast w pojazdach z silnikiem benzynowym kłęby czarnego dymu są wynikiem zbyt dużej ilości paliwa w mieszance. Powodem tego problemu mogą być np. uszkodzone wtryskiwacze, usterka w układzie dolotowym, nieprawidłowe działanie sondy lambda.

Usterek, które powodują wydobywanie się czarnego dymu z rury wydechowej jest bardzo dużo. Ilość części, które mogły ulec awarii może być wiele. Warto więc skorzystać z pomocy skanera diagnostycznego w celu szybkiego zidentyfikowania problemu.

Niebieski dym z rury wydechowej

Trzecim niebezpiecznym kolorem dymu wydobywającego się z rury wydechowej jest niebieski. Jest on wynikiem zbyt dużej ilości oleju silnikowego przedostającego się do komór spalania. Usterek powodujących ten problem może być wiele, tak jak w przypadku czarnego dymu. Obok uszkodzonej turbosprężarki lub odmy głównym problemem jest po prostu nadmierne zużycie silnika. Niestety wtedy należy podjąć się remontu całej jednostki napędowej.

 

Przy pojawieniu się innego dymu niż bezbarwny należy podjąć następujące kroki:

  • Obserwacja koloru oraz intensywności dymu
  • Analiza warunków atmosferycznych
  • Identyfikacja usterki
  • Naprawa
  • Cieszenie się dobrym stanem technicznym pojazdu

 

Pamiętaj! Dym wydobywany z rury wydechowej jest wynikiem spalania paliwa. Jest ona szkodliwy dla środowiska oraz zdrowia. Zwiększona jego intensywność lub widoczny jego kolor powinny być natychmiast identyfikowane. Eliminacja początkującego problemu jest niezbędna aby móc cieszyć się dobrym stanem technicznym samochodu a także pozwoli zredukować nadmierne spaliny szkodliwe dla naszego zdrowia. W celu ochrony środowiska Polska chce wycofać sprzedaż silników spalinowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram