Prowadzenie warsztatu samochodowego to dobry pomysł na biznes. Tak długo, jak ludzie będą się poruszać pojazdami, tak długo potrzebne będą miejsca, w których można naprawić wszelkie usterki. I choć warsztat samochodowy może przynosić całkiem spore korzyści finansowe, to jedno trzeba przyznać – jest to wbrew pozorom bardzo odpowiedzialna i nie taka łatwa praca. A wiedza na temat samochodów i technik ich naprawy to tylko część z wymagań, jakie stoją przed mechanikiem. Jakie cechy powinien mieć właściciel warsztatu samochodowego, aby z powodzeniem rozwinąć swój biznes?
Dobry warsztat samochodowy może stać się biznesem, który będzie fantastycznie prosperował przez długie lata. Aby tak się jednak stało trzeba spełnić całą listę wymagań. A przede wszystkim – zaskarbić sobie zaufanie klientów. W końcu każdy z nas chyba słyszał historie o wizytach u mechanika, który nie dość, że był niemiły, to jeszcze nie znał się na rzeczy i żądał stawek nieadekwatnych do wykonanej pracy. Na pewno nie chcesz stać się jednym z nich!
Oczywiście, podstawą w pracy mechanika są wiedza i umiejętność. Wbrew pozorom, praca przy naprawie samochodów nie jest prosta i wymaga naprawdę rozszerzonej wiedzy. Powiedzenie, że mechanik jest takim „lekarzem od samochodów” wcale nie jest naciągnięte!
Najważniejszą cechą mechanika powinna być pasja do motoryzacji i techniki. To ona napędza siły i chęci do działania oraz angażuje do stałego rozwijania swojej wiedzy. W końcu zarówno sama mechanika samochodowa, jak i poszczególne regulacje prawne ulegają zmianom i ewolucji! Wszystkie te informacje również powinny być usystematyzowane i podparte odpowiednim kształceniem – w tym egzaminem zawodowym. Dobry mechanik musi posiadać także bardzo rozwinięte zdolności manualne oraz sprawność fizyczną. Lubisz być osobą aktywną fizycznie? Doskonale!
Właściciel warsztatu samochodowego bez wątpienia powinien być osobą odpowiedzialną i zorganizowaną. I nie tylko dotyczy to organizacji samej pracy w warsztacie, koordynacji dostaw części czy narzędzi, ale także wszystkich kwestii związanych z prowadzeniem firmy. Nie można zapominać bowiem o kwestiach pawno-podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Oczywiście, można zatrudnić dobrą księgową i powierzyć jej załatwienie wszystkich spraw podatkowo-rozliczeniowych. Coraz częściej jednak właściciele warsztatów samochodowych sami próbują zdobywać kompetencje z zakresu księgowości. Dlaczego? Pozwala to nie tylko na zaoszczędzenie pieniędzy i większą niezależność, ale także optymalizację działań. Biznes motoryzacyjny rządzi się swoimi prawami, a nie każda księgowa może je znać i rozumieć. Mechanik taką wiedzą i znajomość ma, więc łatwiej mu optymalizować kwestie podatkowe wedle specyfiki własnej działalności.
Dobrym sposobem na zdobycie podstawowych jest po prostu – kurs księgowego. Kurs księgowości można odbyć stacjonarnie, choć bardzo wygodną formą są szkolenia online.
Umiejętność myślenie analitycznego, spostrzegawczość oraz wyobraźnia przestrzenna to kolejne cechy, które powinien mieć dobry mechanik. W połączeniu z wiedza i umiejętnościami manualnymi potrafią one dać naprawdę zadowalające rezultaty! Cóż – dobry mechanik na podstawie objawów często musi domyślić się, co zepsuło się w danym samochodzie. Przydatna jest także zdolność do wyobrażania sobie pracy poszczególnych układów i mechanicznych ciągów przyczynowo-skutkowych.
Dobra analityka u mechanika to klucz do sukcesu. Oprócz samych predyspozycji i naturalnych zdolności dużą rolę odgrywa tu także doświadczenie.
Obok wiedzy, zdolności manualnych, ogarniania formalności firmy czy zdolności analitycznych jest jeszcze… samo podejście do klienta! A ktokolwiek pracował kiedyś w dziale obsługi klienta ten wie, że ludzie są naprawdę różni! I choć czasami działają na nerwy lub wyprowadzają z równowagi, to trzeba zachować zimną krew, aby nie stracić klienta.
Otwartość, empatia i cierpliwość to cechy, które pomogą właścicielowi warsztatu samochodowego w rozwinięciu swojego biznesu. Jeśli okażesz klientowi otwartość, a nawet postarasz się wykryć jego potrzeby, zrozumiesz jego sytuację to możesz być pewien, że on Ci zaufa! A jak zaufa, to wróci!
Pamiętaj o okazywaniu klientowi pełnego szacunku. Nawet jeśli osoba wykazuje braki elementarnej wiedzy na temat samochodu – nie daj mu pod żadnym pozorem tego odczuć! On jest Twoim klientem, a Ty – profesjonalistą w swoim fachu i to Twoja działa ogarnąć samochód klienta. Jego zadanie, to zapłacić Ci za to należne wynagrodzenie.
Wytrwałość, otwartość, nastawienie na cel i cierpliwość to z pewnością kolejne cechy, które przydadzą się właścicielowi warsztatu. Pamiętaj – dążenie do najwyższej jakości usług i obsługi klienta szybko się popłaci! Zadowolony klient nie tylko do Ciebie wróci, ale także – poleci Cię swoim znajomym! Jak pokazują badania, wiele osób zanim po prostu znajdzie w Internecie adres najbliższego warsztaty to najpierw podpytuje innych o polecenie! Klient będzie skłonny jechać dalej do warsztatu poleconego przez kolegę, niż odwiedzić położony bliżej, ale nieskojarzony warsztat samochodowy. Tym zaufanym warsztatem może być Twój!