2022-12-17

Jakie cechy powinien mieć właściciel warsztatu samochodowego?

Prowadzenie warsztatu samochodowego to dobry pomysł na biznes. Tak długo, jak ludzie będą się poruszać pojazdami, tak długo potrzebne będą miejsca, w których można naprawić wszelkie usterki. I choć warsztat samochodowy może przynosić całkiem spore korzyści finansowe, to jedno trzeba przyznać – jest to wbrew pozorom bardzo odpowiedzialna i nie taka łatwa praca. A wiedza na temat samochodów i technik ich naprawy to tylko część z wymagań, jakie stoją przed mechanikiem. Jakie cechy powinien mieć właściciel warsztatu samochodowego, aby z powodzeniem rozwinąć swój biznes?

Wiedza i umiejętność to podstawa

Dobry warsztat samochodowy może stać się biznesem, który będzie fantastycznie prosperował przez długie lata. Aby tak się jednak stało trzeba spełnić całą listę wymagań. A przede wszystkim – zaskarbić sobie zaufanie klientów. W końcu każdy z nas chyba słyszał historie o wizytach u mechanika, który nie dość, że był niemiły, to jeszcze nie znał się na rzeczy i żądał stawek nieadekwatnych do wykonanej pracy. Na pewno nie chcesz stać się jednym z nich!

Oczywiście, podstawą w pracy mechanika są wiedza i umiejętność. Wbrew pozorom, praca przy naprawie samochodów nie jest prosta i wymaga naprawdę rozszerzonej wiedzy. Powiedzenie, że mechanik jest takim „lekarzem od samochodów” wcale nie jest naciągnięte!

Najważniejszą cechą mechanika powinna być pasja do motoryzacji i techniki. To ona napędza siły i chęci do działania oraz angażuje do stałego rozwijania swojej wiedzy. W końcu zarówno sama mechanika samochodowa, jak i poszczególne regulacje prawne ulegają zmianom i ewolucji! Wszystkie te informacje również powinny być usystematyzowane i podparte odpowiednim kształceniem – w tym egzaminem zawodowym. Dobry mechanik musi posiadać także bardzo rozwinięte zdolności manualne oraz sprawność fizyczną. Lubisz być osobą aktywną fizycznie? Doskonale!

Księgowość – od tego nie uciekniesz

Właściciel warsztatu samochodowego bez wątpienia powinien być osobą odpowiedzialną i zorganizowaną. I nie tylko dotyczy to organizacji samej pracy w warsztacie, koordynacji dostaw części czy narzędzi, ale także wszystkich kwestii związanych z prowadzeniem firmy. Nie można zapominać bowiem o kwestiach pawno-podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Oczywiście, można zatrudnić dobrą księgową i powierzyć jej załatwienie wszystkich spraw podatkowo-rozliczeniowych. Coraz częściej jednak właściciele warsztatów samochodowych sami próbują zdobywać kompetencje z zakresu księgowości. Dlaczego? Pozwala to nie tylko na zaoszczędzenie pieniędzy i większą niezależność, ale także optymalizację działań. Biznes motoryzacyjny rządzi się swoimi prawami, a nie każda księgowa może je znać i rozumieć. Mechanik taką wiedzą i znajomość ma, więc łatwiej mu optymalizować kwestie podatkowe wedle specyfiki własnej działalności.

Dobrym sposobem na zdobycie podstawowych jest po prostu – kurs księgowego. Kurs księgowości można odbyć stacjonarnie, choć bardzo wygodną formą są szkolenia online.

Umiejętność myślenia analitycznego

Umiejętność myślenie analitycznego, spostrzegawczość oraz wyobraźnia przestrzenna to kolejne cechy, które powinien mieć dobry mechanik. W połączeniu z wiedza i umiejętnościami manualnymi potrafią one dać naprawdę zadowalające rezultaty! Cóż – dobry mechanik na podstawie objawów często musi domyślić się, co zepsuło się w danym samochodzie. Przydatna jest także zdolność do wyobrażania sobie pracy poszczególnych układów i mechanicznych ciągów przyczynowo-skutkowych.

Dobra analityka u mechanika to klucz do sukcesu. Oprócz samych predyspozycji i naturalnych zdolności dużą rolę odgrywa tu także doświadczenie.

Psycholog w warsztacie, czyli podejście do klienta

Obok wiedzy, zdolności manualnych, ogarniania formalności firmy czy zdolności analitycznych jest jeszcze… samo podejście do klienta! A ktokolwiek pracował kiedyś w dziale obsługi klienta ten wie, że ludzie są naprawdę różni! I choć czasami działają na nerwy lub wyprowadzają z równowagi, to trzeba zachować zimną krew, aby nie stracić klienta.

Otwartość, empatia i cierpliwość to cechy, które pomogą właścicielowi warsztatu samochodowego w rozwinięciu swojego biznesu. Jeśli okażesz klientowi otwartość, a nawet postarasz się wykryć jego potrzeby, zrozumiesz jego sytuację to możesz być pewien, że on Ci zaufa! A jak zaufa, to wróci!

Pamiętaj o okazywaniu klientowi pełnego szacunku. Nawet jeśli osoba wykazuje braki elementarnej wiedzy na temat samochodu – nie daj mu pod żadnym pozorem tego odczuć! On jest Twoim klientem, a Ty – profesjonalistą w swoim fachu i to Twoja działa ogarnąć samochód klienta. Jego zadanie, to zapłacić Ci za to należne wynagrodzenie.

Dbaj o jakość swoich usług

Wytrwałość, otwartość, nastawienie na cel i cierpliwość to z pewnością kolejne cechy, które przydadzą się właścicielowi warsztatu. Pamiętaj – dążenie do najwyższej jakości usług i obsługi klienta szybko się popłaci! Zadowolony klient nie tylko do Ciebie wróci, ale także – poleci Cię swoim znajomym! Jak pokazują badania, wiele osób zanim po prostu znajdzie w Internecie adres najbliższego warsztaty to najpierw podpytuje innych o polecenie! Klient będzie skłonny jechać dalej do warsztatu poleconego przez kolegę, niż odwiedzić położony bliżej, ale nieskojarzony warsztat samochodowy. Tym zaufanym warsztatem może być Twój!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram