Opór toczenia to parametr mówiący o tym ile mocy jest potrzebne do wprawienia danego koła w ruch. Można więc słusznie zauważyć, że im wyższe opory toczenia, tym większy jest poziom spalania paliwa. Opór toczenia może być różny zarówno w sezonie letnim, jak i zimą. Natomiast jeśli poszukujemy czegoś na zimę, warto sprawdzić: https://www.24opony.pl/opony-zimowe.html Nic więc dziwnego, że współcześni kierowcy nakierowani na ekonomiczną jazdę, nie tylko stosują odpowiednią technikę prowadzenia auta, ale również inwestują w ogumienie, które charakteryzuje się niskimi oporami toczenia i przez to efektywność paliwowa takich opon stoi na wysokim poziomie.
Informacji o oporach toczenia należy szukać na etykiecie opony, która jest powiązana z efektywnością paliwową. Takie etykiety są obowiązkowe od 2012 roku i stosuje się je we wszystkich oponach, które trafiają do sprzedaży. Efektywność paliwowa na takich etykietach jest oznaczana przez odpowiednią literę w zakresie od A do G, podczas gdy klasa D jest pusta i służy jedynie do oddzielenia opon o wysokiej i niskiej efektywności. Oznacza to, że obecnie mamy do czynienia z 6 klasami oporów toczenia i efektywności paliwowej ogumienia. Przyjmując, że pojazd 6,5 l paliwa na 100 km posiadając opony klasy A, efektywność paliwowa prezentuje się następująco:
Można więc zauważyć, że różnica efektywności paliwowej pomiędzy najwyższą, a najniższą klasą wynosi 0,6 litra. Przy rosnących cenach paliwa oraz w perspektywie długofalowego, częstego użytkowania pojazdu, różnice w kosztach paliwa będą bardzo wysokie. Innymi słowy, wybór ogumienia o lepszej efektywności paliwowej jest bardzo opłacalną opcją.
Trzeba mieć świadomość tego, że powierzchnia opony ulega różnym odkształceniom podczas jazdy. Jest to bardzo istotne, ponieważ dzięki swojej elastyczności, ogumienie dobrze trzyma się podłoża oraz pochłania różne nierówności, zapewniając wysoki komfort i bezpieczeństwo jazdy. Innymi słowy, takie odkształcenia są konieczne, aby opona spełniała swoje kluczowe zadania. Powodują one jednak oddawanie energii cieplnej i wywołują większe opory toczenia. Poza odkształceniami, stanowiącymi około 90% oporu toczenia, wpływ na ten parametr ma aerodynamika, masa auta i jego opon, konstrukcja bieżnika, mieszanka gumowa opon, ciśnienie w kole, drobne poślizgi powstające przy odkształceniach.
Wielu producentów od lat stara się opracowywać opony, które oferują optymalną przyczepność, komfort i bezpieczeństwo jazdy, ale jednocześnie nie generują zbyt wysokich oporów toczenia w wyniku odkształceń. Bardzo ważne stało się zastosowanie krzemionki w składzie mieszanki gumowej, która zastąpiła sadzę. Materiał ten pozwala na zachowanie rozsądnego kompromisu pomiędzy przyczepnością, a oporami toczenia. Dzięki temu na rynku można znaleźć wiele opon premium, klasy średniej, a nawet budżetowej, których opory toczenia są bardzo niskie.