Płyny chłodzące zastosowane w układach chłodzenia samochodu charakteryzują się niską temperaturą krzepnięcia oraz wysoką temperaturą wrzenia. Chronią zatem przed zamarzaniem, jak i przegrzaniem. Chłodnica zalicza się do jednego z najbardziej kluczowych układów w dobrze funkcjonującym pojeździe. Kierowca powinien zatem zadbać a jego poprawną kondycję aby mógł spełniać swoje funkcje oraz wydłużyć czas jego eksploatacji. Samodzielna wymiana płynu do chłodnic nie należy do trudnych czynności. Warto zatem poświęcić temu trochę czasu aby uniknąć kolejnych kosztów, np. tych na mechanika lub profesjonalistę.
Stosując się do kilku zasad cały proces nie sprawia wielu trudności. Należy pamiętać aby zawsze wlewać płyn chłodniczy w nierozgrzany układ. Ze względów bezpieczeństwa silnik powinien być wtedy wyłączony.
Proces wymiany płynu do chłodnic składa się z kilku czynności w następującej kolejności:
Wymiana płynu do chłodnic może potrwać godzinę lub dwie, ponieważ wymaga niskiej temperatury chłodnicy ze względów bezpieczeństwa.
Proces wymiany płynu w chłodnicy warto rozszerzyć o płukanie całego układu. Bez względu na wysoki poziom technologiczny płynów do chłodnic nie da się uniknąć powstających osadów w układzie. Zalegające osady na brzegach doprowadzają do usterek wpływając na szczelność chłodnicy oraz całego jej układu. Płukankę do chłodnicy powinno się zastosować podczas każdego wymieniania płynu do chłodnic. Pomaga to zapobiegać przegrzewaniom się układu pozwalając silnikowi pracować w optymalnej temperaturze.
Wymiana płynu do chłodnic to nie jedyna czynność przy której należy płukać cały układ chłodniczy. Także trzeba to zrobić między innymi po wymianie uszczelki głowicy, po awarii silnika (kiedy naprawa wymagała usunięcia płynu do chłodnic), po zakupie samochodu używanego (nie wiadomo kiedy poprzedni właściciel płukał chłodnicę), a także po wymianie rozrządu.
Wymiana płynu chłodniczego zawsze powinna być rozszerzona o płukanie układu chłodniczego. Ze względu na pojawiający się tam brud należy przeprowadzić czynności czyszczące, W innym przypadku powstałe zanieczyszczenia spowodują gorszą skuteczność całego układu chłodniczego.
Zanieczyszczenia pojawiające się na układzie chłodniczym to:
Każdy z tych rodzajów zanieczyszczeń powstaje głównie w wyniku zaniedbania podczas użytkowania samochodu. Na przykład rdza się pojawia jeśli się dolewa wodę do zbiornika chłodnicy zamiast płynu, zmienia się płyn za rzadko lub po prostu używa się płynu przeterminowanego, który stracił właściwości antykorozyjne. Natomiast powstawanie opiłek jest wynikiem zużycia poszczególnych części, takich jak na przykład chłodnicy lub pompy cieczy. Olej silnikowy zanieczyszcza układ chłodnicy w wyniku uszkodzenia uszczelki pod głowicą lub wymiennika ciepła.
Po pierwsze płyn do chłodnic oraz inne preparaty podczas procesu wymiany płynu do chłodnic należy wlewać przy nieuruchomionych silniku do nienagrzanej chłodnicy. Płukankę do chłodnic zaleca się stosować do czyszczenia podczas każdego procesu wymiany płynu. Ponieważ wymiana płynu do chłodnic jest łatwiejsza oraz tańsza warto wykonać ten proces samodzielnie.
Zobacz też:
wymiana płynu hamulcowego