2021-12-26

Kontrolki w aucie - opis wszystkich ikon

Kontrolki w aucie

Obecnie kontrolki samochodowe poinformują nas o niemal każdej awarii  jaka może zajść w systemach pojazdu. Mimo, że na co dzień nie zwracamy na kontrolki samochodowe wielkiej uwagi, to w przypadku awarii, ich znajomość może okazać się bardzo przydatna. Zapalenie niektórych ikonek może oznaczać, że należy natychmiast zatrzymać pojazd, ale może również być to tylko sygnalizacja drobnej usterki. Poniżej prezentujemy opis każdej stosowanej kontrolki w aucie.

Kontrolki w samochodzie opis

Każda kontrolka samochodowa ma swoje znaczenie i sugeruje zdarzenie lub awarie w konkretnym module pojazdu. Kontrolki samochodowe to istotna wiadomość bezpośrednio do kierowcy, że wystąpiła anomalia w działaniu danego systemu i należy ja zlokalizować, a następnie naprawić. Cześć kontrolek w aucie ma znaczenie czysto informacyjne, i nie wymaga dalszej diagnostyki, na przykład ikonka sygnalizująca zaciągnięty hamulec ręczny, otwartą klapkę wlewu paliwa lub niedomknięty bagażnik. Z kolei inne kontrolki w aucie mogą sugerować poważną awarię konkretnego układu. Na przykład uszkodzenie elementu silnika lub bezpośrednio z nim związanego, spowoduje włączenie się kontrolki “check-engine”.  Żadnej z kontrolek samochodowych nie należny bagatelizować, ponieważ może to doprowadzić do poważnych uszkodzeń samochodu.  Działanie i powody sygnalizacji kontrolek samochodowych przez pojazd będą różnić w zależności o roku i marki. Na przestrzeni czasu, znacząco zwiększono ilość elementów diagnostycznych, zatem dużo łatwiej znaleźć przyczynę problemu. Pojazdy różnią się tez wyposażeniem. Na przykład nie każdy pojazd posiada czujnik zużycia klocków hamulcowych, czy nawet czujnik otwarcia wlewu paliwa.

Rodzaje ikonek w samochodzie

Jeżeli chodzi o rodzaje kontrolek w samochodzie – istnieją trzy rodzaje, które są dzielone za pomocą koloru diody ikony na liczniku.

  • Kontrolki samochodowe zielone (często niebieskie)  – grupa kontrolek samochodowych czysto informacyjnych, są stosowane do zwiększenia komfortu prowadzenia pojazdu,
  • Kontrolki samochodowe pomarańczowe (często żółte) – grupa kontrolek samochodowych w celu informacyjnym oraz ostrzegawczym, mogą sugerować stan modułu oraz małe lub duże uszkodzenia, kontrolki mają za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo użytkownika,
  • Kontrolki samochodowe czerwone – grupa sygnalizująca poważne uszkodzenia, niepożądany stan modułów podczas pracy pojazdu oraz zgłasza niebezpieczne anomalie w modułach systemu samochodu.

Kontrolki w samochodzie zielone

Zielone kontrolki w aucie (często stosowane również niebieskie) są jedynie informujące. Ich zdaniem jest pomaganie kierowcy w codziennym użytkowaniu pojazdu.

Kontrolka światła dzienne

Kontrolka samochodowa informująca o włączonych światłach dziennych.

Kontrolka światła mijania (światła krótkie)

Kontrolka samochodowa informująca o włączonych światłach mijania.

Kontrolka światła pozycyjne

Kontrolka w aucie, która informuje o włączonych światłach pozycyjnych.

Kontrolka światła drogowe (światła długie)

Ikonka na liczniku informująca o włączonych światłach drogowych (popularnie nazywanych światłami długimi). Światła długie należy stosować tylko po zmierzchu na drogach nieoświetlonych i tylko, gdy nie oślepiamy pozostałych uczestników drogi.

Kontrolka światła przeciwmgielne

Kontrolka na liczniku informująca o włączonych światłach przeciwmgielnych. Ten rodzaj oświetlenia należy stosować, tylko w przypadku niskiej widoczności.

Kontrolka kierunkowskazy

Kontrolka samochodowa pokazująca włączone kierunkowskazy (prawy lub lewy). Działa również, gdy włączone są światła awaryjne. W przypadku włączonych świateł awaryjnych jednocześnie migają obie kontrolki.

Poza kontrolkami samochodowymi, które opisują stan oświetlenia, stosowane są również takie, które informują o pracy innych elementów takich jak: nadmuch, klimatyzacja, podgrzewanie szyb, wycieraczki.

Kontrolka wewnętrzny obieg powietrza

Kontrolka informuje o włączonym wewnętrznym obiegu powietrza. Wewnętrzny obieg powietrza stosuje się, aby powietrze z zewnątrz nie dostało się do środka pojazdu.

Kontrolka włączone ogrzewanie tylnej szyby

Ikonka informuje o tym, że podgrzewanie tylnej szyby jest aktywne.

Kontrolka nadmuch z zewnątrz

Ikonka samochodowa, która informuje o włączonym nawiewie powietrza z zewnątrz.

Kontrolka włączona wycieraczka

Kontrolka pokazuje stan wycieraczki. Często pojazdy posiadają nie tylko czujniki wycieraczki przedniej oraz tylnej, ale również wskaźnik prędkości wycieraczek.

Nowoczesne samochody posiadają znacznie więcej oznaczeń, które różnią się w zależności od marki jak i klasy pojazdu.

Kontrolki w samochodzie czerwone

Czerwone kontrolki w aucie to bardzo ważne wskazania świadczące o dysfunkcji działania podsystemów pojazdu. W żadnym przypadku nie należy ignorować czerwonych ostrzeżeń wyświetlanych na liczniku.

Kontrolka niskie napięcie (akumulator)

Ikonka akumulatora sygnalizuje niskie napięcie tego elementu, które powinno wynosić około 12V przy zgaszonym silniku oraz około 14V przy włączonym. Jeżeli ikonka pojawia się przy włączonym silniku, bardzo prawdopodobne, że akumulator jest bardzo zużyty lub (bardziej prawdopodobne) alternator uległ awarii i przestał ładować. Jeżeli ładowanie zaczyna działać poprawnie po przekroczeniu 2-3 tysięcy obrotów  – możliwe, że uszkodzone zostało wzbudzenie akumulatora – na przykład przetarł się przewód wzbudzający.

Kontrolka niski stan oleju

Kontrolka wskazuje problem z niskim poziomem oleju. Nie należy bagatelizować tej ikonki, a jeżeli oleju faktycznie brakuje, należy go natychmiast uzupełnić do stanu wskazanego na mierniku (tzw. szabelce). Jeżeli stan oleju jest w normie – prawdopodobnie uszkodzony będzie czujnik stanu oleju.  Wskazanie ikonki na liczniku może sugerować wyciek oleju lub wysokie zużycie silnika, który po prostu pobiera olej.  Jeżeli kontrolka często się zapala – wymaga to interwencji mechanika.

Kontrolka otwarty bagażnik

Kontrolka ostrzega, że bagażnik został niedomknięty lub jest całkowicie otwarty. Skutkiem tej sytuacji może być utracenie bagażu poprzez jego zgubę lub w wyniku kradzieży. Warto mieć na uwadze, że jeżeli  podczas jazdy niedomknięty bagażnik otworzy się, a jakakolwiek część zwartości bagażnika wypadnie, może to spowodować niebezpieczeństwo osób jadących z tyłu.

Kontrolka otwarte drzwi

Kontrolka ostrzega, że jedne z drzwi zostały niedomknięte.

Kontrolka niezapięte pasy

Zaświecenie tej ikonki w aucie wskazuje, że pasy nie zostały zapięte. Zapięcie pasów jest wymagane w Polsce prawnie.

Kontrolka uszkodzony układ hamulcowy

Kontrolka, której pod żadnym pozorem nie należy ignorować. W pierwszej kolejności należy sprawdzić poziom płynu hamulcowego – bardzo możliwy jest jego wyciek.  Jeżeli poziom płynu będzie niski, hamulce przestaną całkowicie działać.

Kontrolka zużycie klocków hamulcowych

Kontrolka ostrzega o potrzebie wymiany elementów hamulców.

Kontrolka temperatura silnika (temperatury płynu chłodniczego)

Kontrolka może sugerować otwarty wlew paliwa lub uszkodzenie czujnika wlewu paliwa, nie jest to poważna awaria.

Krytyczna kontrolka ostrzegająca ogólna

Kontrolka samochodowa z wykrzyknieniem w trójkącie może sygnalizować różne awarie. W raz z nią powinny ukazać się również inne kontrolki.

Kontrolka uszkodzona poduszka powietrzna (airbag)

Kontrolka oznacza, że element układu poduszek jest uszkodzony. W takim przypadku system airbag zostaje całkowicie wyłączony.

Kontrolka wyłączona poduszka powietrzna (airbag)

Ikonka w aucie będzie zapalona, jeżeli poduszki powietrzne (airbag) zostały wyłączone w samochodzie. Wyłączenie odbywa na przykład za pomocą dodatkowej stacyjki na kluczyk ukrytej (często w schowku), menu pojazdu, specjalnego przełącznika lub przy użyciu interfejsu diagnostycznego. Airbag wyłącza się w przypadkach, gdy kierowca przewozi fotelik z dzieckiem.

Kontrolki w samochodzie czerwone pomarańczowe

Pomarańczowe ikonki w aucie to wskazania informujące o dysfunkcji działania podsystemów pojazdu. Wskazania te mogą mieć różny priorytet naprawy, jednak zawsze należy sprawdzić przyczynę problemu.  Chodź na pierwszy rzut oka może oznaczać to awarię, to w praktyce nie zawsze wiąże się to z wizytą w warsztacie. Jak sam kolor wskazuje kontrolki te należą do grupy ostrzegawczej, co oznacza, że ich głównym zadaniem jest informować kierowcę o nieprawidłowościach czy niedoborach substancji eksploatacyjnych. Nie mniej jednak, pomimo iż kontrolki te nie oznaczają poważnej usterki w aucie i konieczności zatrzymania, nie wolno ich ignorować i jak najszybciej zlokalizować przyczynę problemu i ją usunąć. Pomarańczowe wskazania nie są krytyczne, ale to nie znaczy, że należy je bagatelizować.

Kontrolka ABS

Kontrolka informuje o uruchomieniu systemów ABS. Jej zapalenie może również informować o potencjalnej awarii systemu. Jeśli kontrolka zapali się jednocześnie z kontrolką hamulca ręcznego może to oznaczać awarię systemu EDB. W takich sytuacjach niezbędne jest odwiedzenie serwisu jak najszybciej, jednakże bez konieczności natychmiastowego przerwania jazdy samochodem.

Kontrolka ESP

Jeżeli kontrolka zapaliła się na stałe, oznacza to, że system elektroniczny stabilizujący samochód po wpadnięciu w poślizg uległ uszkodzeniu. Bardzo często awarie ABS i ESP występują razem, ponieważ korzystają z tych samych komponentów.

Kontrolka stanu płynu do spryskiwacza

Kontrolka informuje o niskim poziomie lub całkowitym braku płynu do spryskiwaczy. Niezbędne uzupełnienie płynu. Dalsza jazda możliwa, przy czym wiąże się ona z dyskomfortem braku możliwości oczyszczenia szyb z brudu.

Kontrolka check engine

Najpopularniejsza kontrolka, czyli “check engine” oznacza problem z działaniem silnika. Może się zapalić po zalaniu paliwa niskiej jakości, które zapycha wtryski i zanieczyszcza urządzenia pomiarowe. Wówczas po zalaniu lepszej jakości benzyny problem znika. Kontrolka ta może oznaczać również nieprawne działanie silnika, jego czujników i podzespołów. Dalsza jazda jest możliwa, jednakże niezbędna jest wizyta u mechanika. Jazda z zapaloną ikonką check engine może wiązać się z poważnymi konsekwencjami dla silnika. Kontrolka check engine często powoduje wzrost spalania paliwa, nierówną prace silnika oraz jego nadmierne zużycie. Do ustalenia przyczyny błędu niezbędny będzie interfejs diagnostyczny.

Kontrolka niski stan oleju

Kontrolka sygnalizuje, że poziom oleju może być zbyt niski. Należy go uzupełnić przy pierwszej okazji.

Kontrolka dystrybutor (niski stan paliwa)

Kontrolka informuje o niskim poziomie paliwa w baku. Oznacza to, że na obecnie posiadanym paliwie przejedziemy około 100 km od momentu zapalenia się kontrolki. Niezbędna wizyta na stacji benzynowej i zatankowanie pojazdu.

Kontrolka świece żarowe (spirala)

Kontrolka sygnalizuje, że poziom oleju może być zbyt niski. Należy go uzupełnić przy pierwszej okazji.

Kontrolka hamulca ręcznego (wykrzyknik)

Kontrolka informuje o włączonym hamulcu postojowym (tzw. ręcznym). Często zapala się również podczas awarii układu ABS/ESP.

Kontrolka service (serwis)

Kontrolka nakazuje udać się do serwisu na m.in wymiany serwisowe (olej, filtry, przegląd stanu pojazdu).

Kontrolka niskie ciśnienie w oponach

Kontrolka informuje o zbyt niskim poziomie ciśnienia w oponach. Może to oznaczać zarówno uszkodzenie opony jak i małe wahania. W takiej sytuacji zalecane jest jak najszybsze zjechanie na bezpieczne miejsce postojowe i weryfikacja stanu opon oraz ewentualne dopompowanie powietrza na stacji paliw.

Kontrolka kontroli trakcji

Kontrolka kontroli trakcji uruchomi się w sytuacji, kiedy system został zastosowany do poprawy bezpieczeństwa jazdy, a następnie zostanie niezwłocznie wyłączona, lub w przypadku awarii – wtedy dioda na liczniku będzie zapalona cały czas.  Kontrola trakcji i ESP to inne, ale powiązane ze sobą systemy. Kontrola trakcji , czyli ASR (eng. Acceleration Slip Regulation) zapobiega poślizgowi opon podczas gwałtownego przyspieszania pojazdu. Mechanizm nieznacznie przypomina ABS, tyle że podczas przyśpieszania, a nie hamowania. Z kolei ESP kontroluje kierunek pojazdu i moc silnika, a w razie potrzeby wspomaga się też kontrolą trakcji. ESP jest systemem znacznie bardziej skomplikowanym.

Kontrolka wlew paliwa

Kontrolka może sugerować otwarty wlew paliwa lub uszkodzenie czujnika wlewu paliwa, nie jest to poważna awaria. Warto jednak zadbać, aby wlew był domknięty, aby uchronić się przed ewentualną kradzieżą paliwa.

Uwaga: nie należy bagatelizować pomarańczowych kontrolerek ostrzegawczych. Pojazd z niesprawianymi modułami, zgodnie z prawem, jest niepoduczony do ruchu drogowego. Oczywiście nie przejdzie również przeglądu technicznego z wynikiem pozytywnym, ponieważ każde wyposażenie pojazdu musi być sprawne, nawet gdy jest ono nietypowe.

Dlaczego stosuje się kontrolki samochodowe

Jeszcze kilka lat temu kontrolki widniejące na desce rozdzielczej informowały kierującego o podstawowych parametrach pracy auta czy też ostrzegały przed potencjalnymi usterkami. Z biegiem czasu, wraz z pojawieniem się nowych technologii na rynku ilość czujników w autach a co za tym idzie nowych kontrolek na desce rozdzielczej uległa znacznemu zwiększeniu. W rezultacie czego jako kierujący możemy zostać potraktowani szeregiem informacji, które niestety nie zawsze są dla nas zrozumiałe. Jednak nie każda kontrolka oznacza poważne kłopoty z samochodem i konieczność wizyty u mechanika. Wiele z nich ma za zadanie jedynie informować o tym co dzieje się z autem lub też doradzać co powinniśmy zrobić. Kluczową rolę w kontrolkach odgrywają kolory, które determinują to jak istotne są komunikaty.

Jak sprawdzić błąd - interfejs diagnostyczny do samochodu

Każda ikonka posiada szereg przyczyn, niestety aby je poznać, należy podpiąć pojazd za pomocą specjalnego urządzenia, czyli interfejsu diagnostycznemu. Interfejsom poświęciliśmy osobny artykuł interfejsy diagnostyczne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram