2020-10-01

Jaki lakier bezbarwny kupić do samochodu?

Decyzja jaki lakier bezbarwny kupić zależy od pożądanego efektu, posiadanego sprzętu oraz czasu, który można przeznaczyć. Stanowi on warstwę ochronną posiadającą walory estetyczne, dlatego ważne jest żeby dobrać najbardziej odpowiedni. Lakier bezbarwny nakłada się na lakiery bazowe (są to lakiery 1K – czyli jedno częściowe). Z kolei nie nakłada się ich na lakiery akrylowe 2k, czyli takie, gdzie stosuję się utwardzacz. Lakierem bazowym nazywamy warstwę która jest docelowym kolorem malowanego elementu, zwykle mieszanego na zamówienie, aby zachować jednolitą barwę całego pojazdu.

Ranking lakierów bezbarwnych

Poniżej przedstawiono uproszczony przegląd najpopularniejszych lakierów.

Nazwa
Cena /
jakość
Trwałość
Rozlewność
Łatwość
obróbki
Średnia
ocena
Cena
(około)
PPG Deltron
D800 2:1
5555567,00 zł
Novol 850055555105,00 zł
Novol NOVAKRYL
590 HS 2:1
45544,570,00 zł
Novol NOVAKRYL
570 2:1
45544,563,00 zł
Novol
SPECTRAL
KLAR 575
4,55534,37590,00 zł
Novol NOVAKRYL
VHS 520 2:1
45444,2580,00 zł
Novol ultra54534,2550,00 zł
Boll HS 2:15322340,00 zł
Fresh32332,7544,00 zł
Blue Car32332,7545,00 zł
** Ceny z 2021 roku

Kiedy używa się lakieru bezbarwnego?

  1. Nałożenie na warstwę bazową w systemie dwuwarstwowym. Po użyciu lakieru bazowego kolor karoserii jest matowy oraz podatny na wszelkie uszkodzenia. W celu ochrony przed promieniowaniem UV oraz innymi czynnikami zewnętrznymi nakłada się lakier bezbarwny. Należy pamiętać, że jeżeli lakier bazowy zostanie pozostawiony na zbyt długi czas bez pokrycia bezbarwnym, to będzie miało to konsekwencje w postaci odpadającego lakieru w przyszłości.
  2. Odświeżenie warstwy ochronnej. W tym przypadku wymagane jest najpierw starcie wierzchniej warstwy, a następnie nałożenie nowej lakierem bezbarwnym. Inaczej mówiąc, lakier należy zmatowić odpowiednim papierem ściernym, aby usunąć wady takie jak rysy oraz wtrącenia (np. pyły czy owady) oraz nadać powierzchni odpowiednią przyczepność. W tym procesie można wykorzystać papier ścierny (zwykle wodny), włókninę lub pastę matującą. Jeżeli powierzchnia jest dobrej jakości – najlepiej sprawdzi się włóknina z pastą matującą. Najtańszym środkiem będzie papier wodny marki np. matador, 3m lub indasa o gradacji od 800 do 1200.

Rodzaje lakierów bezbarwnych

Ze względu na stosunek procentowy żywicy w składzie lakier bezbarwny można podzielić na grupy:

  1. MS ( medium solid ) – zawartość żywicy w mieszance wynosi około 40%. Skutkiem niskiej zawartości części stałych oraz wysokiej proporcji rozcieńczalnika jest nałożenie zbyt cienkiej warstwy. Osiągnięcie wymaganej grubości ok. 50-60 mikronów jest możliwe po co najmniej dwukrotnemu nałożeniu lakieru bezbarwnego. Efektem jest mała wydajność tego rodzaju preparatów.  
  2. HS ( high solid ) – zawartość żywicy w mieszance wynosi około 50%. Cechuje go większa wydajność oraz wytrzymałość. Nałożenie 2 warstw wystarczy, aby uchronić lakier przed mikro rysami powstającymi podczas korzystania z myjni samoobsługowych oraz szczotkowych.
  3. VHS ( very high solid ) – zawartość żywicy w mieszance wynosi około 60%. Należy do najwyższej jakości produktów. Niezwykła wydajność pozwala na nałożenie jedynie 1,5 warstwy lakieru. Cechuje się również szybkim czasem schnięcia w porównaniu do pozostałych rodzajów preparatów jak i również wysoką odpornością na zarysowania.

Wybór, jaki lakier bezbarwny zastosować w celu ochrony lakieru bazowego oraz nadania połysku jest istotny ze względów praktycznych oraz estetycznych. Preparat dobrej jakości pozwoli na zachowanie funkcji ochronnych oraz połysku na długi okres czasowy.

Lakier bezbarwny samochodowy 1K czy 2K?

Na rynku są dostępne lakiery 1k oraz 2k. Pierwszy z nich jest najczęściej oferowany w sprayu. Drugi natomiast jest mieszanką z utwardzaczem. Istnieją na rynku lakiery w sprayu 2k, jednak są one znacznie droższe od 1k.

Do felg lub karoserii zaleca się stosowanie wyłącznie lakieru 2k (najkorzystniejsza cena do jakości) lub lakieru 2k spray (wysoka cena, ale dobra jakość). Najniższą odpornością na warunki atmosferyczne oraz niską możliwością estetycznego wykonania cechuje się lakier 1k (spray). Należy też pamiętać, że lakier “z pistoletu” jest znacznie wydajniejszy, ponieważ jest gęstszy (mniej rozpuszczalnika = grubsza warstwa = mniej zużycia materiału). Jest to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie.

Innymi minusami lakierów 1K jest szybka utrata połysku pod wpływem promieni słonecznych oraz niska odporność na chemie myjącą np. środki dimer. Lakier bezbarwny 1k zaleca się do małych elementów oraz elementów wnętrza (np. do odświeżenia powłoki dekorów).

Jakiej marki dobry lakier bezbarwny kupić do samochodu?

Do popularnych marek lakierów należą na rynku detalicznym:

  • Lakier bezbarwny Novol,
  • Lakier samochodowy Boll,
  • Lakier bezbarwny APP,
  • Lakier samochodowy Troton,
  • Lakier bezbarwny Motip,
  • Lakier samochodowy Roberlo,
  • Lakier bezbarwny T4W,
  • Lakier samochodowy Fresh,
  • Lakier bezbarwny Spectral,
  • Lakier samochodowy Standox,
  • Lakier bezbarwny DuPont,
  • Lakier samochodowy  Duxon,
  • Lakier bezbarwny Profix,
  • Lakier samochodowy Ivat.

Naturalnie na rynku jest wiele innych producentów oraz firm sprzedających. Najłatwiej dostępnymi są w tej chwili lakier bezbarwny Novol oraz Boll. Do firmy Novol należą również serie Novol Professional, Novol for Classic Car, Ultra czy Spectral. Obie firmy to typowe “marketówki”, ale idealne do garażowych napraw. Najtańszych marek nie poleca się ze względu na trudniejszą aplikacje (łatwo o wady lakiernicze już w trakcie malowania) oraz bardzo niską trwałość. Dla osób wymagających Roberlo, Ivat lub PPG są idealnym rozwiązaniem. Dobrym wyborem będzie też linia Novol, jednak należy pamiętać, że np. seria Ultra nie nadaje się do użytku profesjonalnego, chociaż ciągle jest przyzwoitym lakierem do zastosowań garażowych (inne lakiery stosuje się profesjonalnie, a inne do lakierowania tzw “garażowego”). Pamiętać należy, że każdym lakierem maluje się inaczej – każdy lakier bezbarwny ma inną rozlewność, inaczej schnie pod wpływem temperatury oraz ma inna trwałość, co widać po czasie powyżej pół roku od aplikacji.

Po jakim czasie malować lakierem bezbarwny?

To pytanie pojawia się bardzo często wśród początkujących lakierników. Niepoprawne lakierowanie doprowadza po pewnym czasie do łuszczenia się lakieru, więc warto pamiętać o kilku zasadach. Jedną z nich jest stosowanie przerwy pomiędzy nakładanymi warstwami lakieru bazowego oraz bezbarwnego.

Bazę należy nakładać w 5-10 minutowych odstępach przy temperaturze  20℃.  Wpływ na to ma również wilgoć i ruch powietrza. W warunkach nieprofesjonalnych należy po prostu zwarać uwagę, aby poprzednia wartwa była już matowa przed nalożeniem kolejnej. Nie można dopuścić do sytuacji, gdzie baza zostaje do wyschnięcia przez kilkanaście godzin. Po nałozeniu bazy koniecznie trzeba nałożyć również lakier bezbarwny w ciągu maksymalnie kilku godzin. Lakier bezbawny nie będzie miał przyczepności jeżeli zostanie nałożony na zupełnie wysniętą bazę i po pewnym czasie zacznie odpadać i łuszczyć się.

Pomięrdzy nakładaniem warstw lakieru bezbarwnego również należy robić kilkuminutowe przerwy, aby lakier się nie zlał. Dokładne czasy przezr pwoinny znajdować się na puszcze danego lakieru. Zwykle po 10-15 minutach można pokryć bazę lakier bezbrwnym. 

Zobacz też:

chemia samochodowa dostępna w sklepie

One comment on “Jaki lakier bezbarwny kupić do samochodu?”

  1. Do garażówki PPG DELTRON D800 to bajka, dobry w trudnych warunkach
    juz długo tym maluje i jestem zadowolony

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram