Back to Porady i nowości
jaki lakier bezbarwny

Jaki lakier bezbarwny kupić do samochodu?

 Jaki lakier bezbarwny kupić do samochodu?

Decyzja jaki lakier bezbarwny kupić zależy od pożądanego efektu, posiadanego sprzętu oraz czasu, który można przeznaczyć. Stanowi on warstwę ochronną posiadającą walory estetyczne, dlatego ważne jest żeby dobrać najbardziej odpowiedni. Lakier bezbarwny nakłada się na lakiery bazowe (są to lakiery 1K – czyli jedno częściowe). Z kolei nie nakłada się ich na lakiery akrylowe 2k, czyli takie, gdzie stosuję się utwardzacz. Lakierem bazowym nazywamy warstwę która jest docelowym kolorem malowanego elementu, zwykle mieszanego na zamówienie, aby zachować jednolitą barwę całego pojazdu.

Ranking lakierów bezbarwnych

Poniżej przedstawiono uproszczony przegląd najpopularniejszych lakierów.

Nazwa Cena / jakość Trwałość Rozlewność Łatwość obróbki Średnia ocena Cena (około)
PPG Deltron D800 2:1 5 5 5 5 5 67,00 zł
Novol 8500 5 5 5 5 5 105,00 zł
Novol NOVAKRYL 590 HS 2:1 4 5 5 4 4,5 70,00 zł
Novol NOVAKRYL 570 2:1 4 5 5 4 4,5 63,00 zł
Novol SPECTRAL KLAR 575 4,5 5 5 3 4,375 90
Novol NOVAKRYL VHS 520 2:1 4 5 4 4 4,25 80,00 zł
Novol ultra 5 4 5 3 4,25 50
Boll HS 2:1 5 3 2 2 3 40,00 zł
Fresh 3 2 3 3 2,75 44,00 zł
Blue Car 3 2 3 3 2,75 45,00 zł

 

Kiedy używa się lakieru bezbarwnego?

  1. Nałożenie na warstwę bazową w systemie dwuwarstwowym. Po użyciu lakieru bazowego kolor karoserii jest matowy oraz podatny na wszelkie uszkodzenia. W celu ochrony przed promieniowaniem UV oraz innymi czynnikami zewnętrznymi nakłada się lakier bezbarwny. Należy pamiętać, że jeżeli lakier bazowy zostanie pozostawiony na zbyt długi czas bez pokrycia bezbarwnym, to będzie miało to konsekwencje w postaci odpadającego lakieru w przyszłości.
  2. Odświeżenie warstwy ochronnej. W tym przypadku wymagane jest najpierw starcie wierzchniej warstwy, a następnie nałożenie nowej lakierem bezbarwnym. Inaczej mówiąc, lakier należy zmatowić odpowiednim papierem ściernym, aby usunąć wady takie jak rysy oraz wtrącenia (np. pyły czy owady) oraz nadać powierzchni odpowiednią przyczepność. W tym procesie można wykorzystać papier ścierny (zwykle wodny), włókninę lub pastę matującą. Jeżeli powierzchnia jest dobrej jakości – najlepiej sprawdzi się włóknina z pastą matującą. Najtańszym środkiem będzie papier wodny marki np. matador, 3m lub indasa o gradacji od 800 do 1200.

Rodzaje lakierów bezbarwnych

Ze względu na stosunek procentowy żywicy w składzie lakier bezbarwny można podzielić na grupy:

  1. MS ( medium solid ) – zawartość żywicy w mieszance wynosi około 40%. Skutkiem niskiej zawartości części stałych oraz wysokiej proporcji rozcieńczalnika jest nałożenie zbyt cienkiej warstwy. Osiągnięcie wymaganej grubości ok. 50-60 mikronów jest możliwe po co najmniej dwukrotnemu nałożeniu lakieru bezbarwnego. Efektem jest mała wydajność tego rodzaju preparatów.  
  2. HS ( high solid ) – zawartość żywicy w mieszance wynosi około 50%. Cechuje go większa wydajność oraz wytrzymałość. Nałożenie 2 warstw wystarczy, aby uchronić lakier przed mikro rysami powstającymi podczas korzystania z myjni samoobsługowych oraz szczotkowych.
  3. VHS ( very high solid ) – zawartość żywicy w mieszance wynosi około 60%. Należy do najwyższej jakości produktów. Niezwykła wydajność pozwala na nałożenie jedynie 1,5 warstwy lakieru. Cechuje się również szybkim czasem schnięcia w porównaniu do pozostałych rodzajów preparatów jak i również wysoką odpornością na zarysowania.

Wybór, jaki lakier bezbarwny zastosować w celu ochrony lakieru bazowego oraz nadania połysku jest istotny ze względów praktycznych oraz estetycznych. Preparat dobrej jakości pozwoli na zachowanie funkcji ochronnych oraz połysku na długi okres czasowy.

Lakier bezbarwny samochodowy 1K czy 2K?

Na rynku są dostępne lakiery 1k oraz 2k. Pierwszy z nich jest najczęściej oferowany w sprayu. Drugi natomiast jest mieszanką z utwardzaczem. Istnieją na rynku lakiery w sprayu 2k, jednak są one znacznie droższe od 1k.

Do felg lub karoserii zaleca się stosowanie wyłącznie lakieru 2k (najkorzystniejsza cena do jakości) lub lakieru 2k spray (wysoka cena, ale dobra jakość). Najniższą odpornością na warunki atmosferyczne oraz niską możliwością estetycznego wykonania cechuje się lakier 1k (spray). Należy też pamiętać, że lakier “z pistoletu” jest znacznie wydajniejszy, ponieważ jest gęstszy (mniej rozpuszczalnika = grubsza warstwa = mniej zużycia materiału). Jest to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie.

Innymi minusami lakierów 1K jest szybka utrata połysku pod wpływem promieni słonecznych oraz niska odporność na chemie myjącą np. środki dimer. Lakier bezbarwny 1k zaleca się do małych elementów oraz elementów wnętrza (np. do odświeżenia powłoki dekorów).

Jakiej marki dobry lakier bezbarwny kupić do samochodu?

Do popularnych marek lakierów należą na rynku detalicznym:

  • Lakier bezbarwny Novol,
  • Lakier samochodowy Boll,
  • Lakier bezbarwny APP,
  • Lakier samochodowy Troton,
  • Lakier bezbarwny Motip,
  • Lakier samochodowy Roberlo,
  • Lakier bezbarwny T4W,
  • Lakier samochodowy Fresh,
  • Lakier bezbarwny Spectral,
  • Lakier samochodowy Standox,
  • Lakier bezbarwny DuPont,
  • Lakier samochodowy  Duxon,
  • Lakier bezbarwny Profix,
  • Lakier samochodowy Ivat.

Naturalnie na rynku jest wiele innych producentów oraz firm sprzedających. Najłatwiej dostępnymi są w tej chwili lakier bezbarwny Novol oraz Boll. Do firmy Novol należą również serie Novol Professional, Novol for Classic Car, Ultra czy Spectral. Obie firmy to typowe “marketówki”, ale idealne do garażowych napraw. Najtańszych marek nie poleca się ze względu na trudniejszą aplikacje (łatwo o wady lakiernicze już w trakcie malowania) oraz bardzo niską trwałość. Dla osób wymagających Roberlo, Ivat lub PPG są idealnym rozwiązaniem. Dobrym wyborem będzie też linia Novol, jednak należy pamiętać, że np. seria Ultra nie nadaje się do użytku profesjonalnego, chociaż ciągle jest przyzwoitym lakierem do zastosowań garażowych (inne lakiery stosuje się profesjonalnie, a inne do lakierowania tzw “garażowego”). Pamiętać należy, że każdym lakierem maluje się inaczej – kazdy lakier bezbarwny ma inną rozlewność, inaczej schnie pod wpływem temperatury oraz ma inna trwałość, co widać po czasie powyżej pół roku od aplikacji.

 

Zobacz też:

chemia samochodowa dostępna w sklepie

Lakier_samochodowy-wikipedia

Comment (1)

  • Kamil Reply

    Do garażówki PPG DELTRON D800 to bajka, dobry w trudnych warunkach
    juz długo tym maluje i jestem zadowolony

    14 stycznia 2021 at 14:55

LEAVE A COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Porady i nowości